Poveștile Științescu – ”Learning by Doing”
September 28, 2018

În seria ”Poveștilor Științescu” ne propunem să vă prezentăm cele 13 proiecte ce au obținut finanțare anul acesta prin Fondul Științescu Țara Făgărașului- ediția a doua, un program prin care Fundația Comunitară Țara Făgărașului acordă finanțări în valoare de 100.000 de lei pentru proiecte educaționale ce încurajează pasiunea pentru științe a copiilor și tinerilor cu vârste între 6 și 19 ani.

Începem cu ”Learning by doing”, înscris de Liceul ”Dr. Ioan Meșotă” Brașov în parteneriat cu Liceul Tehnologic „Dr. Ioan Șenchea” din Făgăraș, care a propus proiectarea și confecționarea a patru module demonstrative de conversie a energiei și utilizarea lor în aplicații practice. Proiectul se adresează unui număr de aproximativ 400 de elevi între 12 și 19 ani, din mediul urban și rural (clasele  V –VIII de la Școala Gimnazială ”Şinca Veche”).

Coordonatoarea proiectului, d-na profesor Monica Cotfas de la Liceul ”Dr. Ioan Meșotă” din Brașov, este profesor de limba engleză de 18 ani și formator pentru adulți care provin din medii dezavantajate, cât și pentru profesori debutanți, care doresc să se perfecționeze și să își obțină gradele didactice. Cel mai mult o bucură interesul elevilor în a participa la acest proiect, entuziasmul lor și crede că ”este foarte utilă interacțiunea între diversele medii educaționale din care provin participanții la proiect- elevi în clase de științe, clase profesionale, studenți, profesori de învățământ liceal și cadre didactice universitare”.  D-na profesor Cotfas spune că Științescu va produce schimbări în viața comunității locale: „Elevii vor putea face legătura între ceea ce învață la clasă despre modul de obţinere şi de utilizare a energiei și modul concret, întâlnit zilnic, în gospodărie. Cu alte cuvinte, proiectul va realiza legătura dintre teorie și practică. Prin menținerea interesului elevilor pentru aceste aspecte și implicarea lor în promovarea acestora, sperăm să contribuim la conturarea unui viitor curat, în care oamenii să fie conștienți de necesitatea protejării mediului înconjurător în societatea modernă.”

Profesorii care se implică cu tot sufletul în proiecte cum este Știintescu Țara Făgărașului, sunt dascăli dedicați, cu drag de copii, implicați în tot ceea ce presupune viitorul lor: ”De copil am fost fascinată de profesia de dascăl. Admiram acea căldură cu care mama, profesor de fizică, discuta cu elevii ei când se întâlneau întâmplător pe stradă, și am știut că vreau să devin profesor de limba engleză de la prima oră de engleză, în clasa a VI-a, când la ora doamnei profesor Țiganetea Antonia am luat contact pentru prima dată cu metodele moderne pe atunci de predare. Orele doamnei profesor erau diferite și admiram efortul de a-și confecționa materiale didactice pentru a face ora mai atractivă pentru noi.”- povestește d-na profesor Monica Cotfas. Dânsa consideră că ”tânăra generație are nevoie de susținere prin proiecte educaționale, pentru a se implica activ în rezolvarea problemelor stringente ale societății. Din această perspectivă pot doar să sper că Științescu Țara Făgărașului va continua să ofere tinerilor din zona Făgăraș șansa de a se implica în programe care să le deschidă orizonturile, să le ofere perspective variate de viitor și experiențe de dezvoltare personală”.

Elevii au fost foarte încântați de oportunitățile de învățare și socializare oferite de proiectul ”Learning by Doing”.  Valeria Alexandra Cucu de la Colegiul Național Dr. Ioan Meșotă povestește entuziasmată cum la sfârșitul clasei a X-a a avut ocazia să participe la acest proiect mult așteptat: ”A însemnat atât o provocare, cât și un mod de valorificare a cunoștiințelor dobândite într-o manieră fără precedent și creativă. Munca depusă și întregul efort a sporit gradul de implicare și de conștientizare în rândul membrilor proiectului. Imaginea echipei muncind în cadrul acestui proiect m-a făcut să realizez că lucrul alături de colegii mei poate depăși rezultatele așteptate. Nu pot compara cu nimic entuziasmul cu care ne-am lansat în acest proiect, cât și modul de abordare a fiecărui modul, de exemplu stocarea de energie prin intermediul apei, testându-ne astfel imaginația și creativitatea, alături de o doză mare de știință și documentare. Recomand colegilor participarea la proiectul „Learning by Doing”, întrucât deschiderea spre știință și cunoaștere nu se regăsește în cursurile de zi cu zi” – Valeria-Alexandra Cucu, Colegiul Național Dr. I . Meșotă –Brașov