Proiecte 2019

Proiecte 2019

  1. Recycling cu Științescu

Organizație aplicantă:Asociația Jugendzentrum Seligstadt

Tip aplicant: ONG

Domeniu proiect: mediu, fizică, chimie, ecologie, recycling

Rezumat proiect: Ei doresc să aducă o contribuție, chiar dacă pare a fi mică, la rezolvarea problemei PETurilor cu ajutorul lui Științescu, creând un exemplu de viziune nouă a PETurilor renunțând la privirea lor ca gunoi și adoptând o privire a lor ca resursă de materie primă. Cu ajutorul unor mașini vor prelucra PETuri ca resursă creând cu copii din Țara Făgărașului și nu numai obiecte de plastic cum ar fi cercei, pahare, boluri, sârmă pentru imprimantă 3D și multe altele.

Aceste mașini vor funcționa în taberele din Bărcut începând cu vara anului 2019. În cele trei serii ale Orășelului Copiilor, la care vor participa ca. 400 copii, copiii vor crea obiectele susmenționate în atelierul lor, le vor vinde în cadrul orășelului lor contra monedei proprii „Seli”, participând astfel la procesul de recycling și la procesul de producție folosind PETurile ca resursă.

Copiii din cadrul Universității Copiilor (60 copii) vor putea studia fenomenul de recycling din punct de vedere științific, vor studia procesele fizice (mecanice, termice) și chimice ale recyclingului precum și impactul ecologic, și vor putea exersa fenomenul recyclingului practic. Copiii din celelalte tabere (alți ca. 200) vor putea asista de asemenea la procesul de recycling și producție care va avea loc în incinta Cetății Țărănești din Bărcut.

Beneficiari: 400 copii de 7-11 ani participanți la cele trei serii ale Orășelului Copiilor

60 copii de 9-13 ani participanți la Universitatea Copiilor

200 copii, 7-18 ani participanți la celelalte tabere

Buget: 12.000 lei

  1. REconstruct 1.0

Organizație aplicantă: Asociația Renascendis

Tip aplicant: ONG

Domeniu proiect: arhitectură, restaurare, fizică, chimie, biologie, geometrie cu practica meșteșugurilor și utilizarea de tehologii moderne în documentarea și restaurarea clădirilor istorice.

Rezumat proiect: Reconstruct 1.0pleacă de la dorința de a pune în contact adolescenții, porniți pe drumul pregătirii profesionale, cu meșteșugurile tradiționale utilizate în construcții. O tabară de 10 zile, destinată unui grup de 10 liceeni, în care vom reloca, reconstrui și restaura o căsuță tradițională de lemn din Țara Făgărașului este  modul prin care Asociația Renascendis își propune să ofere adolescenților posibilitatea de a cunoaște meșteșuguri vechi de construcție. Refacerea unei construcții din bârne, încheierea unui acoperiș tradițional cu tiglă veche, realizarea de zidărie din piatră cu mortar de var, a tencuielilor de pământ sau restaurarea ferestrelor și ușilor vechi vor fi toate puse în practică sub îndrumarea și supravegherea specialiștilor. Proiectul se adresează în primul rând adolescenților – elevi de liceu din Făgăraș, dar și comunității locale.

Grupul de liceeni va lua parte la procesul de evaluare, numerotare și înregistrare pe teren. Evaluarea și înregistrarea vor fi făcute prin mijloace tehnice moderne (telemetre, umidomentre, nivele laser, camere foto digitale, microscoape) cu care liceeni vor lucra direct. Activitatea practică va fi însoțiță de explicații privind importanța folosirii tehnologiei moderne, alături de tehnica tradițională, în procesele de documentare și restaurare a construcțiilor vechi. O prelegere despre arhitectua vernaculară din Țara Făgărașului va introduce elemente de geometrie, folosite empiric, instinctiv, de vechii constructori rurali. Elemente de biologie se vor regăsi în explicațiile care vor însoți tratarea lemnului vechi al construcției, mostre din acesta vor fi studiate la microscop, li se va stabili din nou nivelul de umiditate, se va analiza modul în care lemnul a fost expus atacurilor biologice (datorate insectelor sau fungilor), se vor stabili cauzele, rezultatele și modurile de contracarare/ prevenire ale acestor atacuri. Refacerea anumitor elemente arhitecturale, îmbinări etc. Va implica noțiuni de geometrie practică pentru calcularea și măsurarea unghiurilor, determinarea unor dimensiuni și forme.

Beneficiari: Elevii implicați au vârste cuprinse între 15 și 19 ani. Deși echipa Renascendis colaborează cu un număr de elevi ai Colegiului Național „Doamna Stanca”, participarea la proiect va fi deschisă tuturor doritorilor prin înscriere online, deci elevii pot proveni de la oricare din liceele făgărășene.

Buget: 12.000 lei

 

  1. Viața din farfuria ta

Organizație aplicantă: Liceul Tehnologic „Dr. Ioan Șenchea”

Tip aplicant: GI – profesori liceu

Domeniu proiect: Chimie, fizică, biologie, matematică, informatică, sănătate, nutriție

Rezumat proiect: Prin acest proiect ne propunem ca elevii implicați să conștientizeze conținuturile în exces de zahăr, sare dar şi aciditatea unor alimente, efectele lor negative asupra sănătății, precum şi să ofere prin experimentări repetate alternative sănatoase la acestea. Elevii vor titra extracte apoase din alimente pentru a determina conținutul de sare din probe, vor determina refractometric conținutul de zahăr din sucurile acidulate și vor măsura ph-ul unor alimente, dar şi vor produce alternative,  din  legume şi fructe deshidratate cum ar fi îndulcitor: pudră din căpşuni şi stafide, curmale și afine, etc sau diferite tipuri de condimente sănătoase. Apoi vor folosi aceste produse în diferite rețete simple, ușor de pregatit pentru elevi.  Echipele de lucru din liceul nostru vor organiza un laborator mobil cu ajutorul  căruia vor susține ateliere de lucru în propriul liceu și în Școala Gimnazială „Ovid Densușianu”, din Făgăraș și şcoala Gimnazială Cincu, din mediul rural precum și activități de diseminare a rezultatelor proiectului în comuna Cârţişoara din Țara Făgărașului  și la Centrul de zi pentru persoane vârstnice din Făgăraş.

În final,  rezultatele proiectului se vor regăsi într-o broșură care va fi răspândită atât în format elecronic cât și fizic.

Beneficiari: aproximativ 600 de elevi din mediul urban și rural

Buget: 11.863 lei

 

  1. We Love Biology – Cercul de biologie Karios ediția a II–a

Organizație aplicantă: Colegiul National ,,Radu Negru″ Făgăraș

Tip aplicant: ONG

Domeniu proiect: mediul natural, biologie, conservarea biodiversității

Rezumat proiect: Proiectul ”We Love Biology-Cercul de biologie KARIOS” este un must-have al elevilor Colegiului Național Radu Negru din Făgăraș. Cu un feedback extraordinar din ediția anterioară pornim în lumea lui Științescu cu o serie de ateliere inovatoare și captivante: de la tabăra de cercetare în domeniul zoologiei,  cu cazare in cort,  până la studiul poluării orașului Făgăraș folosind ca bioindicatori lichenii. Nu vor lipsi activitățile de microscopie și cele de anatomie macroscopică a unor nevertebrate.  Nu în ultimul rând, vom scoate primul număr al revistei SINAPSA,  publicație lunară a  Cercului de biologie Karios ce va cuprinde imagini și rezultate ale studiilor noastre din cadrul atelierelor desfășurate în ediția a 3-a a proiectului.

Beneficiari: Proiectul nostru se adresează elevilor Colegiului Național ”Radu Negru” din Făgăraș, ciclul gimnazial și liceal, categoriile de vârstă 11-14 ani și 15-18 ani. Dorim să implicăm aproximativ 270 de elevi cu posibilitatea creșterii acestui număr în funcție de dorințele elevilor.

Buget: 12.000 lei

 

  1. Iarba verde de acasă – ediția a III-a

Tip aplicant: Grup de inițiativă

Domeniu proiect: mediul natural, biologie, astronomie, geologie, artă și arhitectură

Rezumat proiect: Proiectul Iarba verde de acasă, ediția a 3-a, este o continuare firească a ceea ce am început în 2017. Din dragoste pentru copii și pasiune pentru biologie, am format o echipă minunată, dornică să le stimuleze  copiilor din Lisa și imprejurimi pasiunea pentru stiință. Anul acesta vom desfășura  ateliere interdisciplinare din domenii precum astronomie, biologie, geologie, arta și arhitectură, în cadrul unei tabere de cercetare și explorare.  Vom completa baza de date începută în ediția anterioară cu flora spontană din Lisa și vom insista pe colectarea plantelor medicinale. Aceste ateliere vor fi făcute în paralel astfel încat, în luna august, vom avea portile deschise în cadrul proiectului și vom împărtăși tuturor curioșilor și mai ales pasionaților de biologie,  experiențele noastre din teren, rezultatele studiilor noastre, expoziția de ierbare.

Activitățile desfășurate sunt de tipul experiment, cercetare, explorare în natură, încurajează cooperarea și colaborarea între elevi.

Beneficiari: 30 de copii ce provin din satele Lisa, Breaza, Pojorta, Sambata de Sus și Făgăraș, cu vârste cuprinse între 9-15 ani.

Buget: 11.509 lei

 

  1. Mecanica nu este o mizerie!

Organizație aplicantă: Liceul Tehnologic „Dr. Ioan Șenchea” Făgăraș

Tip aplicant: GI – profesori liceu

Domeniu proiect: fizică, matematică, IT electrotehnică, tehnologie  şi mecanică

Rezumat proiect: Ne propunem să popularizăm în rîndul elevilor metoda de curățarea a pieselor metalice cu ajutorul ultrasunetelor având la bază proprietatea de cavitaţie a acestora. Curățarea cu ultrasunete este mult utilizată datorită calităţii operaţiei efectuate,  a timpului scurt de lucru şi a diversităţii materialelor ce pot fi supuse acestei operaţii. Acest proiect va permite elevilor să efectueze curățarea pieselor cu ajutorul ultrasunetelor şi pentru a demonstra, curățarea foarte bună, vom folosi un dispozitiv manual pentru încercarea şi reglarea injectoarelor. În acest scop elevii din liceul nostru vor construi un stand format din aparatul de curăţat piese cu ultrasunete si cu dispozitivul manual pentru încercarea şi reglarea injectoarelor, cu ajutorul căruia vor susţine demonstraţii  in propriul liceu şi la Colegiul Tehnic ,, Dr. Alexandru Bărbat” din Victoria.

Scopul proiectului este promovarea activităților de învățare în echipă și aprofundarea noțiunilor teoretice îmbinate cu cele practice la disciplinele de stiință și tehnologie, într-un mod atractiv și plăcut.

Beneficiari: Proiectul se adresează unui număr aproximativ de:

  • 83 elevi din liceul nostru din clasele a IX – XI ( de şcoală profesională)
  • 37 de elevii din anul I postliceală
  • aproximativ 120 elevi din clasele aIX – XII liceu, 75 elevi din clasele a IX – XI profesională şi 25 de elevi de la anul II postliceală   de la Colegiul Tehnic ,, Dr. Alexandru Bărbat” din Victoria
  • aproximativ 89 de elevi din clasele a IX – XiII liceu şi 65 de elevii din clasele a IX – XI de şcoală profesională de laColegiul Tehnic ,, Aurel Vijolii” din Făgăraş.

Buget: 4.785 lei

 

  1. Protoshop – Viitorul începe azi

Organizație aplicantă: Colegiul „Aurel Vijoli”, Făgăraş

Tip aplicant: GI – profesori

Domeniu proiect: informatica si IT

Rezumat proiect: Proiectul se adresează elevilor Colegiului Aurel Vijoli și a apărut din nevoia de a transpune virtualul în realitate. Printarea 3D este un domeniu revoluţionar, care deja schimbă lumea, dând naștere unor meserii inovative. Prin Protoshop-Viitorul începe azi sub bagheta magică ProtoShop (atelierul de prototipuri), dorim să creăm un program de învățare care să ofere elevilor cunoștințele și abilitățile de a crea și modela obiecte printate 3D, pe care în final le vor expune în cadrul unității noastre școlare. Elevii noștri vor urma cursul Protoshop susținut de mentorii Alexandru Dobre și Alina Floroi de la Laborazon și 3D DOT de-a lungul a 4-6 săptămâni, la Colegiul Aurel Vijoli, alături de profesorii Pleșa Elena și Olguța Popa. Se vor organiza sesiuni în care mentorii vor preda cunoștințe despre 3D printing, vor demonstra tehnologia și vor ajuta elevii să creeze ei înșiși obiecte. De asemenea vor deprinde și câteva cunoștințe de marketing și comunicare. Elevii se vor organiza în echipe de câte 3, în care unul dintre elevi va fi cel specializat pe procesul tehnologic, unul pe designul obiectului 3D și unul pe marketing și comunicare. Împreună vor colabora la crearea unui obiect 3D, având în vedere funcționalitatea sa și cui se adresează.

Beneficiari: Vor participa 30  de elevi, 9 din clasele primare (a III-a si a IV-a) și 21 din clasele  liceale. Ei vor face echipe de câte 3, fiecare având un rol determinant în grup. În acest fel vor învăța să colaboreze, să se susțină, să argumenteze pentru reușita grupului.

În proiect mai sunt implicați voluntari, profesori și elevi,  dar și părinți care și-au arătat interesul și susținerea. Aceștia vor afla despre activitățile elevilor și îi vor încuraja să urmeze activități similare pe viitor, potențial utile și în carieră. Elevii din alte alte clase, în jur de 500 de persoane, vor afla despre proiect și vor fi interesați să se implice în activitățile legate de noile dotări ale școlii.

Buget: 10.750 lei

 

  1. Ne jucăm, explorăm, învăţăm! – Ediția a II-a

Organizație aplicantă: Colegiul „Aurel Vijoli”, Făgăraş – învăţământ primar și gimnazial

Tip aplicant: GI – profesori

Domeniu proiect: mediul natural, biologie, chimie, matematica

Rezumat proiect: Proiectul se adresează elevilor din învățământul primar și gimnazial, ca beneficiari direcți și comunității din care provin, în mod  indirect. ”Avem în plan să formăm un club al elevilor interesați de științe, numit EU ȘTIU, care vor desfășura activități sub atenta supraveghere a cadrelor didactice implicate în proiect. Bazându-ne pe programele școlare de la disciplinele Matematica si explorarea mediului, Științe ale naturii și Biologie, vrem să realizăm activități atractive, în afara sălilor de clasă. Se face astfel inițierea în organizarea și desfășurarea muncii de cercetare în teren, analizând factorii abiotici și biotici. Astfel vom investiga ecosistemele din zona învecinată școlii, vom analiza și colecta specii vegetale, vom stabili caracteristicile și le vom pregăti prin presare, pentru ierbar. Și în clasă vom amenaja microsere plantând semințe de flori și legume, observând etapele de dezvoltare ale plantelor, identificând rolul lor, totul  pentru a forma atitudini pozitive ale copiilor față de mediul natural. Pentru a întări aceste atitudini vom pune în prim plan utilitatea plantelor medicinale în medicina și nu numai. Vrem să colectăm specii cunoscute de plante medicinale în vederea realizării unei „farmacii verzi”.  Elevii vor învăța cum să  realizeze infuzii, unguente, decocturi sau tincturi pe baza acestor plante. Vom aduna și plante parfumate din care dorim să extragem esențe, necesare în industria cosmetică.”

Beneficiari: 40  de elevi cu vârste cuprinse între 6 ani şi 15 ani

Buget: 7.500 lei

 

  1. Provocarea Lego

Tip aplicant: GI – pasioanat de educatia STEM, francizor YE în Brașov

Domeniu proiect:robotica si inginerie

Rezumat proiect: Proiectul are ca scop introducerea elevilor (clasele 0 – IV) în minunata lume a ingineriei și matematicii printr-un mod distractiv și anume prin jocul cu piese LEGO. Programul de dezvoltare „Provocarea Lego” este special dezvoltat de Young Engineers.  ”e2 Young Engineers reprezintă mii de copii din întreaga lume care participă la curricula noastră unică de educaţie distractivă. În timpul şedinţelor noastre se predau principiile ştiinţifice de bază şi subiecte complexe din domeniile Ştiinţei, Tehnologiei, Ingineriei și Matematicii (STIM).

Young Engineers oferă o platformă practică şi incitantă. Scopurile educaţionale sunt atinse prin folosirea unor   truse LEGO şi K`nex cu piese special proiectate de angajaţii noştri, cu ajutorul cărora se demonstrează principiile ştiinţifice într-o manieră distractivă şi accesibilă, combinând experimentele care formează intuiţia ştiinţifică cu poveştile care captează imaginaţia.”

Copiii vor fi înscriși de la școli diverse din Făgăraș și împrejurimi în funcție de numărul de locuri disponibile. De asemenea, cursul poate fi continuat pe perioada anului școlar. Programul are 4 module a câte 10 lecții. Fiecare lecție are 75 minute și poate fi desfășurat săptămânal – o zi/ săptămână în diverse școli/ centre educaționale în Făgăraș. Programul poate fi adaptat și pentru alte inițiative, de exemplu Săptămâna Altfel în cadrul programului Școala Altfel. În acest fel cât mai mulți copii pot beneficia de experiența inedită a acestui program educațional recunoscut la nivel internațional.

Beneficiari: copii cu varsta cuprinsă între 6 – 10 ani

Buget: 11.280 lei

 

  • ECO ȘCOALA

Tip aplicant: Școala Gimnazială ,,Prof.Dr.Ioan Cerghit″ Hârseni

Tip aplicant: GI – profesori gimnaziu

Domeniu proiect: mediu natural, informatică, biologie, chimie, fizică, horticultură și ecologie.

Rezumat proiect: ”Proiectul propus în acest an continuă proiectele implementate în primele două ediții în cadrul Fondului Științescu ,, Micii horticultori” și ,, Laboratorul din curtea școlii”. Ne vom ocupa în continuare de activitățile, deja la îndemâna noastră, din solar doar că inițial vom schimba legumele cu flori. Ne dorim ca apoi florile să fie folosite pentru amenajarea unor ronduri atât în curtea școlii cât și în spațiile verzi ale comunei. În completarea activității din solar vrem să organizăm o școală de vară cu durata de o săptămână pentru un grup de 30 de elevi ai școlii. Activitățile din cadrul școlii de vară vor fi axate pe ecologie și protecția mediului înconjurător. Vom ieși pe teren și vom efectua analize ale solului și apei, vom planta puieți de molid și brad, vom reface traseele turistice din zonă, vom învăța ce înseamnă orientarea turistică etc. Vom implica activ elevii pentru:

  • a realiza determinări experimentale ,
  • a realiza o bază de date bazată pe aceste determinări,
  • a descoperi care le sunt abilitățile și înclinațiile în vederea urmării unei școli profesionale/liceu

Ideea proiectului a venit de la elevi care își doresc să descopere utilitatea noțiunilor teoretice în viața de toate zilele, să se dezvolte mental și fizic și să se implice în dezvoltarea comunității. Dorim realizarea de schimburi de experiență și  parteneriate educaționale cu instituții școlare și  asociații non­ guvernamentale care au ca domenii de activitate cele vizate de noi.”

Beneficiari: Vor fi implicați în mod direct elevii claselor I VIII, aproximativ 120 elevi ai scolii noastre.

Buget: 10.708 lei

 

  • Iute ca Săgeata

Organizație aplicantă:Colegiul Național ,,Doamna Stanca” Făgăraș

Tip aplicant: elevi

Domeniu proiect: matematică, fizică, istorie, meteorologie

Rezumat proiect: Proiectul „Iute ca Săgeata” este un proiect dedicat elevilor din Țara Făgărașului. Proiectul constă în măsurarea unghiurilor și traiectoriilor săgeților propagate de către arc. Scopul proiectului este de a crește ritmul de învățare, agilitatea mentală și implementarea mai simplă a științelor exacte în rândul elevilor participanți. Vor explica funcționarea arcului insistând asupra rolului fiecărei piese din arc. Periodic, se vor organiza ore de  tras cu arcul (în mediul rural), unde vor prezenta noțiuni de fizică , mai concret balistică – o sageată este propagată de arc, orizontal, cu o viteză inițială foarte mare. Problema în acest caz este descrierea traiectoriei unei săgeți, în cazul în care se neglijează frecarea cu aerul.

”Acest proiect se dorește a fi unul inovativ, el ar produce multe schimbări în rândul elevilor din școala noastră, insuflând poate mai mult decât orice pasiunea elevilor pentru științe.”

Beneficiari: elevii claselor 5-12 din cadrul Colegiului Național D-na Stanca

Buget: 11.600 lei