Raport Științescu ediția 3.0. – Rezultate și provocări
February 7, 2020

Ediția 2019 a Fondului Științescu Țara Făgărașului s-a încheiat în luna noiembrie, odată cu eveniment final, „Științescu4all – Târg de științe pentru cei mici și cei mari” – eveniment dedicat publicului larg la care au participat proiectele finanțate în cadrul acestei ultime ediții, dar și alte patru din cadrul edițiilor anterioare. Cei peste 150 de participanți (copii, bunici, părinți, dascăli, pasionați de științe) au fost foarte entuziaști și au răspuns pozitiv provocărilor la care proiectele i-au supus. Vezi foto aici.

Ce ne-am propus la începutul ediției cu numărul 3.0?

Ne-am dorit să continuăm tradiția celor două ediții anterioare și anume aceea de a aduce sub umbrela lui Științescu oameni pasionați de științe, dascăli, reprezentanți ai ONG-urilor, elevi, oameni din comunitatea Țării Făgărașului care împreună să inițieze și să implementeze proiecte prin care elevii să se implice activ, să descopere miracolele naturii, să înțeleagă ce au însemnat marile descoperiri științifice și ce pot să ne aducă beneficiile tehnologiilor moderne, să învețe cu pasiune științele exacte, dezvoltându-și abilitățile necesare generației de inovatori ai secolului în care trăim. Vrem ca ei să înțeleagă utilitatea noțiunilor învățate la școală în diferite contexte cotidiene cu care se confruntă zi de zi.

Direcții, proiecte, mentori Științescu

Prin Fondul Științescu ne dorim să contribuim la dezvoltarea elevilor din Țara Făgărașului pentru un viitor STEM și astfel, prin finanțările acordate, am vrut să încurajăm proiecte educaționale care promovează inovarea și creativitatea, implicarea activă a elevilor, motivarea și dezvoltarea de abilități mai degrabă decât transmiterea de informații. Am urmărit ca proiectele finanțate să îndeplinească câteva caracteristici: să fie interdisciplinare, să implice activ elevii în proiectele desfășurate și, ideal și în echipa de proiect, să pună în valoare domeniile ecologie şi protecția mediului (natural şi construit), arte, cultură, conservare și restaurare și legătura acestora cu științele exacte, să realizeze colaborări și parteneriate între școlile din mediul rural și urban, precum și între școli și diverse alte instituții, să fie scrise de elevi, să dezvolte proiectele finanțate în edițiile anterioare astfel încât să fie duse la un nivel superior.

Pe scurt, cele 10 proiecte finanțate și implementate arată așa:

Recycling cu Științescu, Asociația Jugendzentrum Seligstadt

Prin acest proiect s-a urmărit o mai mare conștientizare a imensei cantități de plastic care ajunge în natură și privirea acestei probleme din altă perspectivă, cea a reciclării. Astfel, un număr de peste 600 de copii care au participat la taberele de la Bărcut și Seligstadt au experimentat procese de reciclare a diferitelor materiale din plastic, au învățat să depisteze diferitele coduri de reciclare și împreună cu voluntarii adulți au transformat, cu ajutorul aparaturilor achiziționate prin Științescu, plasticul reciclat în diverse obiecte (brelocuri, boluri pentru păstrarea fructelor etc.)

Buget: 12.000 lei

Beneficiari: 652 de copii cu vârsta cuprinsă între 7 – 17 care au participat în taberele de vară.

Viața din farfuria ta, Grup de Inițiativă Liceul Tehnologic „Dr. Ioan Șenchea”

Elevii participanți au conștientizat prezența în exces a zahărului şi sării în unele alimente, dar şi aciditatea acestora, efectele  lor negative asupra sănătății prin experimente repetate și au învățat despre alternative sănătoase la acestea. Echipa de proiect a organizat un laborator mobil cu ajutorul căruia au susținut ateliere de lucru în propriul liceu și în Școala Gimnazială „Ovid Densușianu” din Făgăraș și Școala Gimnazială Cincu. Diseminarea rezultatelor s-a făcut la Școala Gimnazială din Cârțișoara și la Centrul de zi pentru persoane vârstnice Făgăraș.

Buget: 11.863 lei

Beneficiari: 575 de elevi care provin din mediul urban și rural.

We Love Biology – Cercul de biologie Karios, ediția a II–a, Colegiul Național „Radu Negru”

Proiectul s-a adresat elevilor Colegiului Național „Radu Negru” din Făgăraș, ciclul gimnazial și liceal, categoriile de vârstă 11-14 ani și 15-18 ani. Au pornit în lumea lui Științescu cu o serie de ateliere inovatoare și captivante: de la tabăra de cercetare în domeniul zoologiei, cu cazare în cort,  până la studiul poluării orașului Făgăraș folosind ca bioindicatori lichenii. Nu au lipsit activitățile de microscopie și cele de anatomie macroscopică a unor nevertebrate. Nu în ultimul rând, sunt în curs de a scoate primul număr al revistei SINAPSA, publicație a Cercului de biologie Karios ce va cuprinde imagini și rezultate ale studiilor lor din cadrul atelierelor desfășurate în timpul implementării proiectului.

Buget: 12.000 lei

Beneficiari: 200 de elevi cu vârsta cuprinsă între 10 – 14 ani.

Iarba verde de acasă – ediția a III-a, Grup de inițiativă

Este o continuare firească a ceea ce au început în 2017. Din dragoste pentru copii și pasiune pentru biologie, au format o echipă minunată, dornică să le stimuleze copiilor din Lisa și împrejurimi pasiunea pentru știință. Anul acesta au desfășurat ateliere interdisciplinare din domenii precum astronomie, zoologie, geologie, artă și arhitectură, în cadrul unei tabere de cercetare și explorare.  Au  completat baza de date începută în ediția anterioară cu flora spontană din Lisa insistând pe colectarea plantelor medicinale. „Iarba verde de acasă” este proiectul în care copiii au acces la activități practice împreună cu specialiști și multe ieșiri în natură. Aici au folosit pentru prima dată un telescop, un microscop, un determinator de plante și animale, o lupă adevărată. „Credem că, astfel, copiii participanți și-au format deprinderi de lucru cu instrumente de biologie și astronomie, și-au dezvoltat creativitatea.”

Buget: 11509 lei

Beneficiari: 30 de copii ce provin din satele Lisa, Breaza, Pojorta, Sâmbăta de Sus și Făgăraș, cu vârsta cuprinsă între 8 – 14 ani.

 

Mecanica nu este o mizerie, Grup de Inițiativă Liceul Tehnologic „Dr. Ioan Șenchea”

Acest proiect a permis elevilor să efectueze curățarea pieselor cu ajutorul ultrasunetelor şi pentru a demonstra curățarea foarte bună au folosit un dispozitiv manual pentru încercarea şi reglarea injectoarelor. În acest scop, elevii de la Liceul Tehnologic „Dr. Ioan Șenchea” au construit un stand format din aparatul de curăţat piese cu ultrasunete și cu dispozitivul manual pentru încercarea şi reglarea injectoarelor, cu ajutorul căruia au susţinut demonstraţii în propriul liceu şi la Colegiul Tehnic ,,Dr. Alexandru Bărbat” din Victoria.

Buget: 4785 lei

Beneficiari: 255 de elevi cu vârsta cuprinsă între 15 – 18 ani.

Protoshop – Viitorul începe azi, Grup de inițiativă Colegiul „Aurel Vijoli” Făgăraș

Proiectul s-a adresat elevilor colegiului și a apărut din nevoia de a transpune virtualul în realitate. Au creat un program de învățare care a oferit elevilor cunoștințele și abilitățile de a crea și modela obiecte printate 3D, pe care în final le-au expus în cadrul unității lor școlare.

De asemenea, au deprins cunoștințe de marketing și comunicare. Deoarece proiectul s-a bucurat de un real succes, reușind să stârnească curiozitatea elevilor mai mari și mai mici care au participat la activități, echipa de profesori și-a propus ca în viitor să înființeze un club de informatică în care se pot înscrie elevi de la toate formele de învățământ pasionați de informatică, pentru a proiecta și imprima obiecte 3D.

Buget: 10.750 lei

Beneficiari: 30 de elevi cu vârsta cuprinsă între 12 – 15 ani.

Provocarea Lego, Grup de inițiativă

Proiectul a avut ca scop introducerea elevilor (clasele 0 – IV) în minunata lume a ingineriei și matematicii printr-un mod distractiv și anume prin jocul cu piese LEGO. Programul de dezvoltare „Provocarea Lego” este special dezvoltat de Young Engineers. În timpul atelierelor desfășurate în cadrul proiectului, copiii au deprins noțiuni ştiinţifice de bază şi subiecte complexe din domeniile Ştiinţei, Tehnologiei, Ingineriei și Matematicii.

Copiii au fost încurajați să observe, să explice, să creeze, să înțeleagă cum principiile din fizică sau inginerie sunt aplicate în viața de zi cu zi, ieșind din partea teoretică, pe hârtie sau pe tablă, ci prin folosirea unor truse LEGO şi K’nex, cu ajutorul cărora se demonstrează principiile ştiinţifice într-o manieră distractivă şi accesibilă.

Buget: 11.280 lei

Beneficiari: 32 de copii cu vârsta cuprinsă între 6 – 10 ani.

Ne jucăm, explorăm, învăţăm! – Ediția a II-a, Grup de inițiativă Colegiul „Aurel Vijoli” Făgăraș

Au format un club al elevilor interesați de științe, numit EU ȘTIU, unde au desfășurat activități sub atenta supraveghere a cadrelor didactice implicate în proiect. Aceste activități au fost atractive și s-au desfășurat în afara sălilor de clasă. S-a făcut astfel inițierea în organizarea și desfășurarea muncii de cercetare în teren, prin analiza factorilor abiotici și biotici. Au investigat ecosistemele din zona învecinată școlii, au analizat și colectat specii vegetale, au stabilit caracteristicile și le-au pregătit, prin presare, pentru ierbar. În clasă au amenajat microsere, plantând semințe de flori și legume, observând etapele de dezvoltare ale plantelor, identificând rolul lor, pentru a forma atitudini pozitive ale copiilor față de mediul natural.

Buget: 7.500 lei

Beneficiari: 40  de elevi cu vârsta cuprinsă între 6 ani şi 15 ani.

Iute ca Săgeata, Grup de inițiativă Colegiul Național „Doamna Stanca” Făgăraș

Proiectul „Iute ca Săgeata” este un proiect care a fost gândit, inițiat și apoi implementat de către o echipă de elevi ai Colegiului Național „Doamna Stanca” din Făgăraș. Proiectul constă în măsurarea unghiurilor și traiectoriilor săgeților propagate de către arc. Scopul proiectului a fost acela de a crește ritmul de învățare, agilitatea mentală și implementarea mai simplă a științelor exacte (noțiuni de fizică și balistică) în rândul elevilor participanți. În cadrul activităților a fost explicat mecanismul de funcționare al arcului insistând asupra rolului fiecărei piese.

Buget: 11.600 lei

Beneficiari: 60 de elevi cu vârsta cuprinsă între 10 – 18 ani.

REconstruct 1.0, Asociația Renascendis

„Reconstruct 1.0 este un proiect de educație non-formală, destinat liceenilor, care reunește deprinderea unor abilități practice meșteșugărești (tâmplărie, dulgherie și zidărie) laolaltă cu elemente teoretice și practice din domeniul arhitecturii și restaurării, prin procesul de documentare, mutare, reconstruire și restaurare a unei mici case tradiționale din lemn din Țara Făgărașului. Proiectul a pornit inițial cu o durată de implementare identică celorlalte proiecte, însă din motive obiective, am decis în urma solicitării echipei de implementare, acordarea unei perioade de implementare mai îndelungată. Astfel că proiectul va debuta în lunile aprilie – mai 2020, cu o serie de ateliere de o zi în care grupuri de cel mult 6 liceeni vor documenta și pregăti în teren casa pentru demontare și mutare. În lunile iulie și august va fi organizată o școală de vară la Felmer, în două serii de câte o săptămână, cu maxim 10 locuri pe serie, în timpul căreia casa va fi mutată și reconstruită. Tot în luna august vor fi organizate trei programe educaționale de weekend destinate familiilor în care participanții vor putea experimenta realizarea tencuielilor și zugrăvelilor tradiționale și se vor implica în ultimele etape ale restaurării construcției.” Vom reveni cu noutăți.

Buget: 12.000 lei

Beneficiari: Participarea la proiect va fi deschisă tuturor doritorilor prin înscriere online, liceenii  pot proveni de la oricare din liceele făgărășene.

Rezultate și provocări

Valoarea totală a fondului a fost de 120.000 de lei, din care s-au acordat finanțări către 11 proiecte în valoare de 115.995 lei, din care 9 au fost implementate și unul este în curs de implementare.

Pe parcursul ediției, unul dintre proiecte – „Eco Școala” – s-a retras din cursă. Motivele pentru care s-a întâmplat acest lucru au fost menționate în Formularul de notificare a schimbării în cadrul proiectului „Eco Școala”. S-a încheiat un Certificat de Încheiere a Finanțării, după ce suma integrală a fost restituită către FCTF. Prin urmare, 10.708 lei ( care reprezintă grantul acordat inițial și returnat) va fi reportat pentru ediția următoare a programului Științescu Țara Făgărașului.

Mulțumim mult partenerilor noștri, cei care au făcut posibilă existența acestui program.   Suntem mândri să îi avem alături de noi și încurajăm și alte companii să le urmeze exemplul. Avem convingerea că o companie care se implică în proiecte de responsabilitate socială este o companie care arată maturitate și o privire progresistă și colaborativă.

Programul Științescu este dezvoltat de către Fundația Comunitară Țara Făgărașului în colaborare cu Federația Fundațiile Comunitare din România și este susținut de Romanian-American Foundation și finanțatorii Avira, Bilka – sisteme pentru acoperișuri, Dennemeyer The IP Group, Hirschmann Automotive, Stihl, FENEC Rubber Eastern Europe, Dedienne Roumanie, Berg Banat, JTTI, cu sprijinul Inspectoratului Școlar al Județului Brașov.

Ne reauzim în curând, cu detalii despre Științescu 4.0. Stați aproape!